Aktuelt

Flere bussjåfører har blitt drept eller hardt skadet i kollisjoner de senere årene, også når ulykken skjer i lav hastighet. Det har kommet for dagen at hverken EU eller nasjonale myndigheter har på plass krav om kollisjonssikring av sjåføreplassen i buss. På Yrkestrafikkforbundets representantskapsmøte 2018 ble det derfor vedtatt en uttalelse om sikkerhet i buss. Uttalelsen ble enstemmig vedtatt.

 

YTF krever kollisjonssikring i buss

I Norge har det de siste årene vært flere bussjåfører som har mistet livet i kollisjonsulykker. En grunn til dette er at det ikke finnes sikring av sjåførplassen i busser. Dermed sitter sjåføren og passasjerer på de fremste plassene i bussen, svært utsatt ved en kollisjon.

 

Andre typer kjøretøy har klare og tydelige krav til kollisjonssikring i fronten av kjøretøyet, slik er det ikke med busser. Når det ikke finnes hverken nasjonale eller internasjonale krav til førersikkerhet i buss, er det ikke overraskende at dette ikke kreves ved anbud eller anskaffelser. Når det ikke finnes etterspørsel etter kollisjonssikre busser, så er heller ikke dette noe bussprodusentene prioriterer å levere. Fylkeskommunene har pr. i dag ikke lagt inn krav om sikring av sjåførplassen. Med tanke på at pris ofte er avgjørende for å vinne et anbud, vil ansvarlige arbeidsgivere (busselskapene) som legger inn sikkerhet i prisoverslaget, mest sannsynlig tape anbudet. At Fylkeskommunene heller ikke ønsker å legge vekt på dette, gjør at vi må løfte sikkerhetsarbeidet opp på nasjonalt og internasjonalt nivå, slik at vi får et ansvarlig regelverk på plass for sikring av førerplassen i buss.

  

Yrkestrafikkforbundet har vedtatt følgende uttalelse:

  • At det må lovfestes at det i buss skal være førersikkerhet på linje med det til enhver tid høyeste sikkerhetsnivå som kan leveres for tyngre kjøretøy.
  • At førersikkerhet i buss må komme inn i kravspesifikasjoner ved fremtidige anbudsutlysninger i Norge. Fylkeskommunen kan som eiere av bestillingsselskapene stille krav om dette.
  • At norske myndigheter må jobbe internasjonalt for å få felles internasjonale krav til førersikkerhet i buss.

kilde:  Vedtak om kollisjonssikring i buss (www.ytf.no)

 

Anbudskrigen går på sikkerheten løs:

Yrkestrafikkforbundets avdelingstillitsvalgte i Kristiansand Kjell Holbek fronter krav om bedre sikring av sjåførenes arbeidsplasser. YTF, NJF, NTF og Fagforbundet står sammen med verneombudene i denne kampen.

Se innslaget fra NRK ved å klikke på bildet:

 

 kilde: Hva er et sjåførliv verdt? (www.ytf.no)

 

 Flere artikler om temaet kollisjonssikkerhet i buss:

Fagladet skriver i innledningen av artikkelen, om temaet som opptar hele bransjen:

Les artikkelen her: Manglende krav til sikkerhet i bybusser: To sjåfører drept – flere hardt skadet til nå i vinter

Havarikommisjonen omtaler hendelsen som en kollisjon i relativ lav hastighet. Likevel er førerhusene på bussene fullstendig smadret, en av sjåførene omkom og den andre ble hardt skadet. I by- og forstadsbusser er det stort sett bare blikk som skiller føreren fra møtende trafikk.
Siden 2012 har fire bussjåfører mistet livet på jobb, to av dem nå i vinter. Tre er hardt skadet. En sjåfør måtte amputere begge bena etter en ulykke i vinter.

 Se også artikkelen Velger bort preventiv sikkerhet i bussene for å spare penger  i Bussmagasinet, som omhandler temaet sikkerhet i buss.

For å spare penger blir ofte gode preventive sikkerhetsløsniger valgt bort i nye busser. Sikkerhetsløsninger som kunne sikret både sjåfører og passasjerer bedre.

YTF avdeling 2 og 202 mener:

Det er på høy tid at bussjåførenes sikkerhet og helse blir tatt på alvor, og at vi får samme beskyttelse som andre trafikkanter.

 

 

 

Vi er der for deg når du trenger oss


 
Vi benytter informasjonskapsler (cookies) for å sikre grunnleggende funksjonalitet på nettsiden vår: