Aktuelt_

En sjåfør fikk ikke overtidsbetalt fordi Nobina sammenstilte timelistene med GPS-loggen. – Vi mente at dette var et brudd på personvernreglene. Det var snakk om 265 kroner i overtid, men nå må Nobina betale 100 000 kroner i bot i stedet, forteller advokat Martin Helle Opedal i YTF.

 

Martin har fulgt saken tett over to år. – Mange transportselskaper må ha GPS-data for å vite hvor busser eller lastebiler befinner seg. Men, med en gang selskapene bruker loggene i etterkant for kontroller den enkelte sjåfør gjelder strenge regler, forteller Martin.

– For å kunne bruke loggene til å for eksempel trekke i lønn eller kontrollere pauser må selskapet ha samtykke. Om det ikke foreligger samtykke må bedriften i beste fall helt konkret ha drøftet akkurat denne bruken med tillitsvalgte og de må informere samtlige ansatte om at det er det dataene skal brukes til, sier Martin.

 

 De tillitsvalgte må være oppmerksomme

Han oppfordrer alle tillitsvalgte til å svære svært forsiktig med hvilke avtaler om GPS-styring og annen flåtestyring de inngår med ledelsen på vegne av medlemmene.

– Mange synes det er ubehagelig å bli kontinuerlig overvåket i sanntid, men det er enda verre når arbeidsgiver går tilbake i loggene for å sjekke arbeidet du har utført, forteller advokaten.

I saken mot Nobina fikk YTF medhold i at Nobina ikke hadde sagt hva dataene skulle brukes til.

– Datatilsynet var enig i at Nobina hverken hadde drøftet eller informert om at de ville bruke GPS-loggen til å kontrollere blant annet overtid i etterkant. Dette var grunnen til at de ble idømt boten pålagt å utarbeide nye rutiner for behandling av personopplysninger, avslutter Martin.

 

 

Vi er der for deg når du trenger oss


 
Vi benytter informasjonskapsler (cookies) for å sikre grunnleggende funksjonalitet på nettsiden vår: